Na druhej strane, keďže časová tieseň nedovolila spracovateľom sa hlbšie zaoberať jednotlivými témami, tieto častokrát ostali holé, bez akejkoľvek snahy o zahalenie bazálnych nedostatkov. A tak sa napríklad práve pri popise úlohy v gestorstve Úradu pre reguláciu sieťových odvetví dozvieme, že im v rámci NPR bolo prisúdené vypracovať a zverejniť analýzy pre významnejšiu zmenu politík v rámci regulačného obdobia a pri vydaní cenového rozhodnutia, ktoré má výrazný vplyv na trh.
Súčasne však ako doterajšie plnenie úlohy je uvedené iba konštatovanie úradu, ktorý nesúhlasí so závermi hodnotenia Slovenska smerujúcich k nízkej transparentnosti a vysokým sieťovým poplatkom. Podľa ÚRSO sú všetky analýzy dostupné na jeho webom sídle a výška poplatkov z Eurostatu nie je pre chýbajúcu metodiku naprieč krajinami porovnateľná.
Kritika Európskej komisie na adresu ÚRSO je ale záležitosťou nielen tohto marca, kedy bola publikovaná Správa o krajine. Regulátor je v nej opätovne ostro kritizovaný za vysoké sieťové poplatky, ako aj netransparentnosť regulácie. Rovnaká kritika pritom zaznieva aj z domáceho podnikateľského prostredia už niekoľko rokov, doteraz to však zodpovední odbavili iba mávnutím ruky. Zmena formy zverejňovania Správy evidentne pridala na vážnosti, a tak predseda úradu Jozef Holječík od marca prská a nadáva na Brusel, kade chodí. Jediní, kto mu podržali stranu, sú distribučné spoločnosti, teda poberatelia vysokých sieťových poplatkov.
Podľa Národného plánu reforiem by sa súčasťou štandardnej praxe regulátora malo od tohto roku stať aj zverejňovanie podporných analýz, ako aj faktorov vplývajúcich na regulovanú cenu, odôvodnenie ich vývoja a podielu na koncovej cene. Ľudskou rečou povedané, konečne by sme sa v plnej miere mali dozvedieť, čo všetko si napríklad distribučky zahrnú do poplatkov za distribúciu a možno sa dozvieme aj, prečo sú u nás druhé najvyššie v EÚ. V oklieštenej forme sa síce niektoré z týchto údajov objavovali na webovom sídle ÚRSO už aj v minulosti, dostať sa k relevantnej informácií si však vyžadovalo obrovské úsilie, trpezlivosť a minimálne tri štipky šťastia.
Analýza ale zrejme nebude obsahovať informácie, ktoré sú predmetom obchodného tajomstva. Čo všetko sa dá skryť pod tento pojem, sa dozvieme najneskôr koncom septembra. Na jednej strane je to konečne príležitosť pre pána Holjenčíka očistiť negatívne meno Úradu v očiach nielen Európskej komisie, na strane druhej priestor na vytvorenie transparentnej regulácie a tým možno aj zníženie koncových cien energií, kde sieťové poplatky tvoria takmer polovicu. V tomto som síce skeptik, no na budúci rok sú voľby, možno motyka naozaj vystrelí.