reklama

Daňovému úradu: Píšte všetci modrým perom!

Keď ministerstvo financií ešte v roku 2013 zaviedlo bločkovú lotériu, medzi hlavné dôvody bol zaradený aj boj s daňovými únikmi. Kontrola mala bežať iba na pozadí a jej cieľom malo byť odhaľovanie podvodníkov a nepoctivých obchodníkov. Čo však s tými poctivými? Pre tých si daňový úrad pripravil bizarné “odmeny”.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Piatkové pracovné stretnutie som si dohodol v jednej bratislavskej reštaurácií. Atmosféra príjemná, jedlo chutné, ceny primerané. Účet nám priniesol sám majiteľ a medzi rečou sa opýtal, ako nám chutilo. Po zdanlivo banálnej odpovedi, že sme boli spokojní, sa nám dostalo zaujímavej reakcie.

“V tom prípade, pokiaľ sem chcete prísť aj nabudúce, účtenku prosím neposielajte do bločkovej lotérie.”

V prvej chvíli mi napadlo, že možno ide iba o jeho svojský spôsob konverzácie so zákazníkmi, alebo či im náhodou nejde registračná pokladňa a vystavil nám iba nejakú kópiu. Skutočnosť však bola omnoho zarážajúcejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Sú tomu asi dva mesiace, čo sa nám ohlásili z daňového úradu. Vraj jeden z našich zákazníkov si podal účtenku za večeru v našej reštaurácii do bločkovej lotérie a vyhral. A že si potrebujú overiť, či sme takúto účtenku aj naozaj vystavili.” rozrozprával sa majiteľ.

„Snažím sa viesť túto prevádzku v súlade so všetkými zákonmi, normami aj predpismi, a verte mi, nie je toho málo. Kontrolu som prijal bez obáv, aj keď mi bolo jasné, že pri bločku neostanú. A tak aj bolo. Ich príchod bol inkognito, ako sa na správnu kontrolu patrí. Objednali si iba piť a hneď aj vypýtali účet... Vzor pokladničného dokladu mám na pulte, ten skontrolovali ako prvý. Potom skontrolovali knihu registračnej pokladnice a evidenciu tržieb. Všetko sedelo, tak na záver chceli ešte servisnú knihu. Mám ju hneď v hornom šuflíku za pultom, a tak to už vyzeralo, že pravidlo o tom, ako daňováci bez pokuty nikdy neodídu, bude v mojom prípade porušené. Pani kontrolórky, namiesto toho, aby boli spokojné, akého poctivého podnikateľa majú v rajóne, sa začali nervózne ošívať. Nasledovalo pár minút na zápis a potom hlasný synchronizovaný povzdych, s ktorým sa po chvíli predsa len zdvihli a zberali na odchod. Keď míňali pult, pohľad jednej z nich padol ešte raz na vzorový doklad a vtedy ju akoby osvietilo. V zvolaní “moment, ešte toto” bolo čosi chytrácke až zákerné.”

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Mohla by som vidieť Váš výpis z obchodného registra?”

„Keď len to”, ochotne som ho vybral z toho istého šuflíka, v ktorom bola aj servisná kniha a podal jej ho. Mali ste vidieť ten škodoradostný úsmev na jej tvári.

„Aha”, ukázala prstom kolegyni na názov mojej firmy. Evidentne kolegyňa na prvý krát nepochopila a tak sa jej dostalo výkladu. “Tu, na vzorovom bločku je názov firmy napísaný veľkým písmom, zatiaľ čo v obchodnom registri je veľké písmeno iba prvé, ostatné sú malé.”

Výpis mi podala naspäť, na chvíľu si sadla k tamtomu stolu a do zápisu pripísala práve zistenú skutočnosť.

„O pár dní od nás dostanete oznámenie o pokute, jej výšku Vám však v tejto chvíli neviem povedať.”

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Asi si viete predstaviť, čo mi v tej chvíli behalo v hlave. Našťastie pre ňu, kuchyňa s nožmi je od vchodu pomerne ďaleko a tak som sa zmohol iba na otázku, ako sa to rieši, pokiaľ niekto rukou vypíše paragon? Na to už nereagovala. Ešte v ten deň som zavolal firmu, ktorá sa nám stará o pokladňu, aby to prestavili. Stálo ma to 90 eur.

O pár dní som naozaj obdržal oznámenie aj rozhodnutie o uložení pokuty vo výške 330,- eur. Ako som sa z listu dozvedel, dopustil som sa správneho deliktu, kedy podľa zákona o používaní registračnej pokladnice som odovzdal doklad, s nesprávne uvedeným názvom firmy. Názov bol pritom správne.”

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Dúfam, že ste sa odvolali”, nedalo mi prerušiť jeho plaidoyer.

„No áno, podal. Osobne na podateľni daňového úradu”.

„A?”

„Odpísali mi doporučeným listom. Vraj ako platca DPH, s nimi môžem komunikovať IBA cez ich elektronický systém a moje odvolanie podané osobne neberú do úvahy...”

Keď som túto príhodu prerozprával Richard Sulíkovi, ten sa rozhodol oslovil finančné riaditeľstvo, so žiadosťou o informáciu, čo všetko a ako je preverované počas daňovej kontroly. Pre všetkých podnikateľov a záujemcov - odpoveď si môžte pozrieť TU. Či však uvedená pokuta bola oprávnená, z neho nezistíte. Prípad budeme s podnikateľom ďalej riešiť individuálne, nakoľko z postupu daňového úradu je evidentné, že ide o obyčajnú šikanu.

Podobných podnetov dostávame týždenne niekoľko. Nielen na daňový úrad, ale aj na políciu, školstvo, zdravotníctvo, obranu, súdy, firmy s monopolným postavením... Pokiaľ máte pocit, že nespravodlivosť sa dotkla aj Vás, alebo máte iný podnet na riešenie, dajte nám o tom vedieť. SaS je strana odborníkov a na každú oblasť máme expertov, ktorí sa Vášmu prípadu budú patrične venovať.

Karol Galek

Karol Galek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  104
  •  | 
  • Páči sa:  83x

Keď ma hneval stav vecí verejných, povedal som si, že namiesto kritizovania začnem od seba, a tak som sa dal na politiku. Ako štátny tajomník ministerstva hospodárstva som hľadal a ponúkal riešenia ako zvládnuť energetickú krízu, dnes to isté robím z parlamentu. Som Karol Galek, člen hospodárskeho výboru NR SR a expert strany SaS pre energetiku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu