reklama

Cargo v tuneli III.

Po kamarátšaftoch pri prenájme vozňov a dopredu dohodnutej opravárenskej súťaži, dnes Cargo vchádza do tretieho privatizačného tunela. "Nebude sa pristupovať k žiadnym rozhodnutiam, ktoré sa označujú ako klasická privatizácia." Pre toto historické alebo skôr hysterické vyhlásenie Róberta Fica v súvislosti s Cargom bolo potrebné vymyslieť schému, podľa ktorej sa štátna spoločnosť predá, aj nepredá súčasne. Teda aby aj ovca bola celá, aj vlk sýty. Aj štátny rozpočet vyrovnaný, aj stranícka kasa plná.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

To, že zastavenie privatizácie Carga, ktorú zmietol Róbert Fico zo stola ešte v roku 2006, bolo obrovskou chybou, mu muselo byť jasné hneď v nasledujúcich rokoch, keď sa celkový hospodársky výsledok spoločnosti konštantne pohyboval v záporných číslach. Ba počas jeho prvej vlády dokonca dvakrát po sebe prekročil hranicu straty 120 miliónov eur. Celková neuhradená strata z minulých období je v súčasnosti takmer 350 miliónov eur, a to má Cargo na krku ešte aj štátnu pôžičku poskytnutú v roku 2009 prvou vládou Róberta Fica vo výške 166 miliónov eur. V roku 2006 v rámci rozbehnutého privatizačného procesu boli predložené ponuky od 7,6 do 16,7 miliardy korún, pričom privatizačná komisia, v ktorej sedel aj Ficov stranícky kolega Ľubomír Vážny, odporučila prijať ponuku konzorcia Rail Cargo Austria a J&T vo výške 13,8 miliardy eur.

"Idiot dokáže predať veci, ktoré prinášajú miliardové zisky" , vyhlásil po uchopení sa moci Róbert Fico a za pôvodnou privatizáciu Carga urobil definitívnu bodku. Či je idiotom aj ten, kto nepredá veci, ktoré prinášajú miliardové straty ostalo dodnes otvorenou otázkou. Alebo ani neostalo. Odhadujem, že zastavením privatizačného procesu vznikla Cargu nepriama škoda vo výške niekoľkých sto miliónov korún, keďže súťažiaci dostali k dispozícií množstvo interných dokumentov, ktorých sprístupnenie konkurencii oslabilo postavenie Carga na trhu.

Spoločnosť Cargo je dnes v pozícií deravého Titaniku, ktorý sme mohli ešte pred zrážkou s ľadovcom výhodne predať, no namiesto toho dnes vypúšťame Atlantický oceán, aby sa nepotopil príliš hlboko. Diera je ale príliš veľká, hodnota Titaniku nulová, loď klesá prirýchlo, a preto treba niečo urobiť. Kapitán teda vyšle S.O.S. a rozhodne sa, že loď odľahčí. Posádka začne z lode vyhadzovať všetko zariadenie, vrátane stojov, vybavenia kajút a cez palubu hodia aj pár plavčíkov, veď vedia predsa plávať. Na hladine oceánu tak ostane rozkolísaná oceľová škrupinka s viac ako 6000 pasažiermi v podpalubí s hladinou vody tesnou pod bradou. Na S.O.S. medzičasom zareaguje okolo sa plaviaca nákladná loď, no ešte predtým, ako začnú s pomocou, z hladiny si pozbierajú vyhádzané zariadenia. Keďže však ide o nákladnú loď, pasažierov k sebe nemajú kam umiestniť, a tak iba hodia lano, aby sa Titanik, resp. to, čo z neho ostalo, priviazal. Na kapitánskom mostíku zatiaľ hrá kapela a pár vyvolených pokračuje v zábave, ako by sa nič nestalo.

Asi takto by sa dal opísať scenár, podľa ktorého sa rozhodla súčasná vláda Róberta Fica realizovať privatizáciu Carga. Slovo privatizácia je však na zozname zakázaných, a tak sa oficiálne hovorí o opatreniach na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR. Tým najdôležitejším má byť prevod 12.400 vozňov Carga na novozaloženú dcérsku spoločnosť Cargo Wagon, v ktorej 66% podiel získa investor s najvyššou ponukou. Ako sa dá manipulovať s hodnotou vozňov, je napríklad ich oprava na náklady predávajúceho, o ktorej som písal v mojom včerajšom príspevku Cargo v tuneli II . Z predaja očakáva Cargo zisk aspoň 180 miliónov EUR. Keďže Cargo ako nákladný dopravca skončiť neplánuje, potrebné vozne si chce prenajímať od spoločnosti Cargo Wagon naspäť, a to v počte 8.200 kusov. Táto rošáda má byť zmluvne viazaná na 8 rokov za asi 30 miliónov eur ročne. Aktuálne je táto časť privatizácie majetku Carga už v druhom kole a medzi šiestimi postupujúcimi záujemcami figurujú mená ako Nacco z Francúzska, domáca Slovenská plavba a prístavy či konzorcium írskeho Touax Rail a Ecoinvestu v pozadí s podnikateľom Milanom Fiľom spájaným so stranou Smer. Horúcim kandidátom je však aj švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn, s bohatými skúsenosťami s obchodovaním a súťažením s Cargom.

Cargo vlastní taktiež vozne na intermodálnu dopravu, čo je druh prepravy v štandardizovaných uzavretých jednotkách. 430 vozňov sa má stať majetkom ďalšej novozaloženej firmy Cargo Intermodal, kde záujemcovia majú možnosť získať v súťaži 50% podiel. Horúcim kandidátom v tomto prípade je ruská spoločnosť Transcontainer.

Treťou dcérskou spoločnosťou - o jej vzniku, štruktúre, postavení a podieloch na predaj sa ešte len rokuje - bude firma na opravy a servis vagónov a rušňov.

Ostatné sporné okolnosti, súťaže a zmluvy, sprevádzajúce túto privatizáciu, som popísal v mojich predchádzajúcich blogoch . Podľa mozaiky, ktorá sa dá z toho celého poskladať, je jasné, že nikto nebude ukrátený. Teda okrem občanov Slovenska, ktorý sa na Cargo skladajú a ešte len budú skladať vo forme daní, pretekajúcich štátnou pokladňou do súkromných rúk. A čo z toho bude mať Fico? Na pozadí celej schémy sa vyskytuje viacero mien, označovaných za sponzorov strany Smer, pričom na programe je aj splatenie v roku 2009 pridelenej štátnej pôžičky. Tá sa v najbližších troch rokoch započíta ako príjem do štátneho rozpočtu, aby ho tak opäť raz umelo vylepšila.

Privatizácia, pardon, konsolidácia Carga nie je ničím iným ako veľká smerácka párty na kapitánskom mostíku takmer potopeného Titaniku. Účastníci už všetko zjedli a vypili. No keďže skončiť s hodovaním sa im ešte nechce, tak idú loď, respektíve to, čo z nej ostalo, rozobrať a predať. Veď show must go on![/content>

Karol Galek

Karol Galek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  104
  •  | 
  • Páči sa:  83x

Keď ma hneval stav vecí verejných, povedal som si, že namiesto kritizovania začnem od seba, a tak som sa dal na politiku. Ako štátny tajomník ministerstva hospodárstva som hľadal a ponúkal riešenia ako zvládnuť energetickú krízu, dnes to isté robím z parlamentu. Som Karol Galek, člen hospodárskeho výboru NR SR a expert strany SaS pre energetiku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu