reklama

Privatizačná koľaj Carga končí v SMERe

Keď som minulý rok v januári písal o tom, ako Fico privatizuje Cargo hrou na škrupinky, ani mi nenapadlo, do akej dokonalosti túto hru jeho minister dopravy Ján Počiatek dovedie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

To, že Cargo ostane v konečnom dôsledku vykuchané ako vianočný kapor sa vedelo od počiatku. Dokonca aj šalamúnske riešenie, že vagóny si bude prenajímať naspäť takým spôsobom, aby sa investorovi najneskôr do ôsmych rokov investícia bezpečne vrátila, bola napísané v súťažných podkladoch. A že víťazom súťaže bude práve AAE Ahaus-Alstätter, ako aj dôvody, som taktiež už vtedy popísal v blogu Cargo v tuneli I.

Prvá škrupinka odkrytá

Základom na takúto premisu bolo, že spoločnosť AAE v roku 2013 vylúčili pre neúplnosť podkladov z dvoch súťaží na prenájom vozňov, aby sa tak uvoľnilo miesto v prvom prípade firme Convey s prepojením na Vladimíra Poóra, jedného z akcionárov SMERu a v druhom firme VIP Považský Chlmec. V tejto ešte do roku 2010 figuroval ako spoločník a konateľ súčasný riaditeľ Carga Vladimír Ľupták. Dnes je vlastníkom schránková firma Bizcorp Capital Financing Limited z Veľkej Británie. AAE ako jeden z najväčších prenajímateľom železničných vozňov v Európe pritom Cargu už v minulosti vozne prenajímala. Je preto veľmi zvláštne, že do súťaží na 700 vozňov dodala podklady neúplné, no do súťaže na 12.400 vozňov ich už mala kompletné. Alebo žeby to tak malo byť?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V druhej škrupinke schránka

V rámci škrupinkovej privatizácie Carga tak na oplátku ostal ako jediný uchádzač AAE. Čo však nikto okrem zainteresovaných netušil, že následne bude polovica sprivatizovaného balíka prevedená na schránkovú firmu z Malty, s rovnakou adresou, ako má fond kolektívneho investovania Priveq Fund SICAV s prepojením na firmu Budamar Logistics. Budamar bol v rámci privatizácie horúcim kandidátom, napokon však záväznú ponuku nepodali. Množstvo prepojení cez pána Chreneka, ako aj Blaška na SMER by Ficovi na popularite určite nepridalo. No a taktiež jednou z dcérskych firiem je aj Bulk Transshipment Slovakia, kde dodnes v dozornej rade sedí súčasný riaditeľ Carga Vladimír Ľupták. Toto by sa mu už asi tak ľahko, ako v prípade VIP Považský Chlmec neprepieklo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z tretej vám zostane nevoľno

A ako sa volá ten nový fond s polovicou privatizačného balíka? Solveq Funds SICAV. Podobnosť s Budamarom spojeným fondom Priveq Funds SICAV bude zrejme čisto náhodná. Teda aspoň tak sa to snaží prezentovať minister Počiatek, pre ktorého je akcionárska štruktúra fondu irelevantná. Bude však irelevantná aj vo chvíli, keď sa potvrdí prepojenie na akcionárov strany SMER?

Nedávno, keď som kamarátovi vysvetľoval kauzy a tunely tejto strany za posledné tri roky, položil mi jednoduchú otázku, na ktorú som sa však necítil byť kompetentný odpovedať. „To tí ľudia majú naozaj dva žalúdky?”

Karol Galek

Karol Galek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  104
  •  | 
  • Páči sa:  83x

Keď ma hneval stav vecí verejných, povedal som si, že namiesto kritizovania začnem od seba, a tak som sa dal na politiku. Ako štátny tajomník ministerstva hospodárstva som hľadal a ponúkal riešenia ako zvládnuť energetickú krízu, dnes to isté robím z parlamentu. Som Karol Galek, člen hospodárskeho výboru NR SR a expert strany SaS pre energetiku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu