Keď sa pred pár rokmi rozdeľovali licencie na pripojenie slnečných elektrární, je verejným tajomstvom, že v prvom rade boli uspokojené záujmy politických mecenášov. Akonáhle sa do pootvorených dverí začali tlačiť aj ďalší investori, pravidlá sa narýchlo menili, nové inštalácie výrazne obmedzovali, až sa celkom zastavili.
Dnes, keď už väčšina elektrární zmenila majiteľa, sa pravidlá menia opäť. Po zavedení rozporuplného poplatku za prístup do prenosovej sústavy, o ktorého oprávnenosti rozhodne až ústavný súd, si distribučné spoločnosti začali vyberať, komu v tomto roku podporu formou doplatku vyplatia a komu nie. A to na základe minuloročnej zmeny zákona, podľa ktorej pokiaľ výrobca do 15. augusta neinformuje distribučnú spoločnosť o tom, že si nárokuje podporu aj v budúcom roku, môže o ňu prísť.
Stovky ľudí na ulici
Výkupné ceny sú pritom garantované zákonom na 15 rokov. Či boli pred piatimi rokmi správne nastavené je síce otázkou na diskusiu, no po prvé, za vzniknutú situáciu sú zodpovední konkrétni politici a ich rozhodnutia. Po druhé nemôže to byť dôvodom na zmenu pravidiel uprostred hry.
K odobratiu podpory, ktorým hrozili distribučné spoločnosti, zrejme napokon nedôjde nielen preto, že sankcia je neprimeraná, ale najmä preto, že zákon ju dovoľuje použiť iba v prípade zariadení uvedených do prevádzky po 1. januári 2014. Problém sa tým však nekončí.
Je možné, že svojho práva sa výrobcovia domôžu až na základe súdnych rozhodnutí. Toto žiaľ, ako skúsenosti so súdmi na Slovensku ukazujú, môže chvíľu trvať a mnohé firmy sa dostanú do problémov. Dodajme, že nejde o žiadnych „solárnych barónov“, ale napríklad poľnohospodárske družstvá, ktoré si postavili „bioplynku“, alebo pílu, ktorá si vybudovala zdroj energie, teda malé firmy, ktoré v prípade problémov budú prepúšťať zamestnancov. Na dodržanie svojich záväzkov voči bankám budú niektorí zrejme nútení svoje elektrárne predať. Aký je účel tejto rošády – a či za ňou môže stáť napríklad záujem finančných skupín dostať sa lacno k zdrojom energie – sa môžme nateraz iba dohadovať.
Zneisťujú záujemcov o vlastný zdroj
Obzvlášť zlým signálom však je, ak štát zneisťuje majiteľov zdroja energie práve v čase, keď predpokladá, že ich počet dramaticky narastie. V tomto roku by sa totiž mala spustiť dva roky odkladaná podpora malých domových inštalácií, úlohou ktorej má byť zníženie miestnej spotreby energií. Či už to budú solárne kolektory, fotovoltika, tepelné čerpadlá, kotly na biomasu, alebo malé veterné elektrárne, na ich inštaláciu bude môcť občan získať podporu z koláča 100 miliónov eur zo štrukturálnych fondov EÚ a ďalších 15 miliónov zo štátneho rozpočtu.
Otázne nateraz ostáva nielen kto tisícky žiadostí spracuje, ale aj či je takáto masívna podpora naozaj potrebná. Mnohé z uvedených technológií sú totiž už dnes konkurencieschopné a ich umelé dotovanie bude spôsobovať výrazné deformácie na trhu. Záujem o ich využitie navyše bude kolísať v závislosti od spôsobu a rýchlosti vybavovania žiadostí o podporu, čím sa z predaja predtým bežne dostupného tovaru stane opäť iba štátom regulovaný biznis. (V horšom prípade dokonca biznis pre okruh vyvolených firiem.)
Obnoviteľné zdroje peňazí
Pozitívna je na takejto forme podpory aspoň skutočnosť, že na ňu nedoplácajú a nepriplácajú ostatní spotrebitelia. Takisto by sa mala napraviť aj reputácia obnoviteľných zdrojov energie. A štát bude musieť byť oveľa opatrnejší, pokiaľ by opäť raz dostal chuť meniť pravidlá hry v neprospech vlastníkov zdrojov energie: odobrať, alebo zmeniť podmienky podpory pre tisíce užívateľov bude omnoho zložitejšie a navyše pod drobnohľadom oveľa širšej laickej verejnosti.
Ako ukazuje čerstvá skúsenosť, ale aj doterajšie dianie v tomto sektore, z obnoviteľných zdrojov energie sa, žiaľ, v slovenských podmienkach stávajú predovšetkým obnoviteľné zdroje peňazí. Samotný zmysel ich využitia, znižovať závislosť od externých dodávok energie sa odsúva do úzadia a akákoľvek podpora je dvojsečnou zbraňou v rukách politikov. Obmedzenie politických vplyvov v energetike a stabilné pravidlá by v tomto prípade boli omnoho lepšou cestou.